bibeln?

klockan är kvart över åtta på kvällen och telefonen ringer. jag svarar i tron om att det är någon som faktiskt vill något eller att kanske någon stackars gammal gubbe har ringt fel. istället hör jag en svag, mjuk röst som säger att hon inte ringer för att sälja något utan hon ringer för att uppmuntra folk att läsa bibeln.
jag som är så icke-kristen som det bara går att vara kunde inte ens få fram orden: nej tack, jag är inte intresserad. varför inte? varför sa jag det inte när jag väl hade chansen? jag lyssnade snällt vidare med ett ynka litet hopp om att kunna klämma in ett nej lite senare i våran konversation. hon fortsatte att prata om hur det skulle gå när världen gick under och om jag oroade mig för hur det skulle gå. ställd som jag blev så visste jag inte riktigt vad jag kulle svara, det blev väl något i stil med: aa, när dom stora ändringarna väl kommer så finns jag ju ändå inte kvar FAST det är klart man ska vara försiktig nu för vi lämnar ju över jorden åt våra barn & barnbarn..
sedan sa hon att hon själv läst bibeln och funnit mycket svar på hennes frågor, smart som jag då är, öppnar käften utan att tänka säger jag: jag hittar mina svar på google. då blev hon lite tyst och frågade sedan försynt om jag ville ha lite information hemskickad i brevlådan om hennes privata bibelkurser. jag mådde illa av bara tanken och sa att nej tack jag är inte intresserad. YES, där kom det tänkte jag, synd bara att det var 5 minuter för sent.

P & K


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0